Skip to main content
Erschienen in: Journal of Robotic Surgery 1/2024

01.12.2024 | Research

The current status and global trends of clinical trials related to robotic surgery: a bibliometric and visualized study

verfasst von: Xinrui Long, Jiaqi Chen, Jiaqi Li, Zhonglin Luo

Erschienen in: Journal of Robotic Surgery | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Conducting clinical trials can evaluate the effectiveness and safety of surgical robots. To promote the advancement of academic robotic programs in surgery, this study captures the development trend and research hotspots of clinical trials related to surgical robots by bibliometric analysis. Bibliometrix package in R software was used to analyze the publication year, authors, countries, institutes, and journals. The visualization maps of keywords were formed using VOSviewer. The keywords with the strongest citation bursts and the institutional collaboration map were created by CiteSpace. Urology dominates with 31.3% of publications and the controlled clinical trials in urology and orthopedic accounted for the highest proportion, reaching 73%. North America, the USA, and Seoul National University lead in productivity. The most productive country, region and institution are North America, USA and Seoul National University, respectively. The trend of collaboration is regional instead of international. Keyword and burst keyword analysis revealed a primary focus in clinical research on robotic surgery: evaluating process improvements, comparing robotic and traditional surgery, and assessing feasibility. Long-term clinical trials assess surgical robots not only intraoperative performance but also postoperative complications and overall surgical outcomes. The development in the field is unbalanced between regions and countries. To promote multi-center clinical trials, governments can streamline review procedures and establish international consensus review standards, while academic institutions can form academic alliances. Also, the study offers recommendations for the development of academic robotic programs and regional collaboration units in robotic surgery, which may provide researchers with a strong reference for future research.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
3.
Zurück zum Zitat Fantus RJ et al (2019) Facility-level analysis of robot utilization across disciplines in the National Cancer Database. J Robot Surg 13(2):293–299CrossRefPubMed Fantus RJ et al (2019) Facility-level analysis of robot utilization across disciplines in the National Cancer Database. J Robot Surg 13(2):293–299CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Alafaleq M (2023) Robotics and cybersurgery in ophthalmology: a current perspective. J Robot Surg 17(4):1159–1170CrossRefPubMed Alafaleq M (2023) Robotics and cybersurgery in ophthalmology: a current perspective. J Robot Surg 17(4):1159–1170CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Correa J et al (2022) Malfunction Events in the US FDA MAUDE database: how does robotic gynecologic surgery compare with other specialties? J Minim Invasive Gynecol 29(2):300-307.e1CrossRefPubMed Correa J et al (2022) Malfunction Events in the US FDA MAUDE database: how does robotic gynecologic surgery compare with other specialties? J Minim Invasive Gynecol 29(2):300-307.e1CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Li C et al (2021) The pertinent literature of enhanced recovery after surgery programs: a bibliometric approach. Medicina (Kaunas) 57:2 Li C et al (2021) The pertinent literature of enhanced recovery after surgery programs: a bibliometric approach. Medicina (Kaunas) 57:2
11.
Zurück zum Zitat Peng G et al (2021) Depicting developing trend and core knowledge of hip fracture research: a bibliometric and visualised analysis. J Orthop Surg Res 16(1):174CrossRefPubMedPubMedCentral Peng G et al (2021) Depicting developing trend and core knowledge of hip fracture research: a bibliometric and visualised analysis. J Orthop Surg Res 16(1):174CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Zhang H et al (2020) Research trends and hotspots of high tibial osteotomy in two decades (from 2001 to 2020): a bibliometric analysis. J Orthop Surg Res 15(1):512CrossRefPubMedPubMedCentral Zhang H et al (2020) Research trends and hotspots of high tibial osteotomy in two decades (from 2001 to 2020): a bibliometric analysis. J Orthop Surg Res 15(1):512CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
Zurück zum Zitat Wang K et al (2019) The global state of research in nonsurgical treatment of knee osteoarthritis: a bibliometric and visualized study. BMC Musculoskelet Disord 20(1):407CrossRefPubMedPubMedCentral Wang K et al (2019) The global state of research in nonsurgical treatment of knee osteoarthritis: a bibliometric and visualized study. BMC Musculoskelet Disord 20(1):407CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
17.
Zurück zum Zitat Barbash GI, Glied SA (2010) New technology and health care costs–the case of robot-assisted surgery. N Engl J Med 363(8):701–704CrossRefPubMed Barbash GI, Glied SA (2010) New technology and health care costs–the case of robot-assisted surgery. N Engl J Med 363(8):701–704CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Bellomo R, Warrillow SJ, Reade MC (2009) Why we should be wary of single-center trials. Crit Care Med 37(12):3114–3119CrossRefPubMed Bellomo R, Warrillow SJ, Reade MC (2009) Why we should be wary of single-center trials. Crit Care Med 37(12):3114–3119CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Martini A et al (2020) Contemporary techniques of prostate dissection for robot-assisted prostatectomy. Eur Urol 78(4):583–591CrossRefPubMed Martini A et al (2020) Contemporary techniques of prostate dissection for robot-assisted prostatectomy. Eur Urol 78(4):583–591CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Gaia G et al (2010) Robotic-assisted hysterectomy for endometrial cancer compared with traditional laparoscopic and laparotomy approaches: a systematic review. Obstet Gynecol 116(6):1422–1431CrossRefPubMed Gaia G et al (2010) Robotic-assisted hysterectomy for endometrial cancer compared with traditional laparoscopic and laparotomy approaches: a systematic review. Obstet Gynecol 116(6):1422–1431CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Chan JYK et al (2019) Prospective clinical trial to evaluate safety and feasibility of using a single port flexible robotic system for transoral head and neck surgery. Oral Oncol 94:101–105CrossRefPubMed Chan JYK et al (2019) Prospective clinical trial to evaluate safety and feasibility of using a single port flexible robotic system for transoral head and neck surgery. Oral Oncol 94:101–105CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Goyal N et al (2022) Can a flexible surgical robot be used in the pediatric population: a feasibility study. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 159:111206CrossRefPubMed Goyal N et al (2022) Can a flexible surgical robot be used in the pediatric population: a feasibility study. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 159:111206CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Benazzo M, Canzi P, Occhini A (2012) Transoral robotic surgery with laser for head and neck cancers: a feasibility study. ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec 74(3):124–128CrossRefPubMed Benazzo M, Canzi P, Occhini A (2012) Transoral robotic surgery with laser for head and neck cancers: a feasibility study. ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec 74(3):124–128CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Shen L et al (2019) Detecting the interdisciplinary nature and topic hotspots of robotics in surgery: social network analysis and bibliometric study. J Med Internet Res 21(3):e12625CrossRefPubMedPubMedCentral Shen L et al (2019) Detecting the interdisciplinary nature and topic hotspots of robotics in surgery: social network analysis and bibliometric study. J Med Internet Res 21(3):e12625CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
The current status and global trends of clinical trials related to robotic surgery: a bibliometric and visualized study
verfasst von
Xinrui Long
Jiaqi Chen
Jiaqi Li
Zhonglin Luo
Publikationsdatum
01.12.2024
Verlag
Springer London
Erschienen in
Journal of Robotic Surgery / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 1863-2483
Elektronische ISSN: 1863-2491
DOI
https://doi.org/10.1007/s11701-024-01940-8

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

Journal of Robotic Surgery 1/2024 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.