Skip to main content
Erschienen in: The International Journal of Cardiovascular Imaging 3/2024

20.12.2023 | Original Paper

Left atrial strain associated with interatrial block in patients with ST-segment elevation myocardial infarction

verfasst von: Lei Chen, Dongdong Zhang, Chuanyi Sang, Yixuan Wu, Yanfei Ren, Yuan Lu

Erschienen in: The International Journal of Cardiovascular Imaging | Ausgabe 3/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Both interatrial block (IAB) and left atrium (LA) strain are associated with atrial arrhythmias in ST-segment elevation myocardial infarction (STEMI) patients, but the relationship between IAB and LA strain has not yet been reported. This study was to investigate the correlation between LA strain and IAB in STEMI patients. This is a single-center retrospective clinical observational study. The STEMI patients with primary percutaneous coronary intervention (pPCI) were enrolled, and all patients completed cardiac magnetic resonance (CMR). A standard 12-lead electrocardiogram (ECG) was recorded on the same day as CMR. IAB was measured by p duration on ECG at follow-up. 302 patients were enrolled, including 91 (30.1%) with IAB. The reservoir strain, conduit strain and booster strain were included in model 1, model 2 and model 3, respectively. In model 1, age (OR 1.025; 95%CI 1.003–1.047; p = 0.026), hypertension (OR 2.188; 95%CI 1.288–3.719; p = 0.004), and reservoir strain (OR 0.947; 95%CI 0.920–0.974; p < 0.001) were independent factors for IAB. In model 2, age (OR 1.031; 95%CI 1.009–1.053; p = 0.006), hypertension (OR 2.058; 95%CI 1.202–3.522; p = 0.008), RCA lesions (OR 1.797; 95%CI 1.036–3.113; p = 0.037), and conduit strain (OR 0.910; 95%CI 0.868–0.953; p < 0.001) were independent factors for IAB. In model 3, age (OR 1.022; 95%CI 1.001–1.045; p = 0.044), hypertension (OR 2.239; 95%CI 1.329–3.773; p = 0.002), and booster strain (OR 0.948; 95%CI 0.908–0.991; p = 0.019) were independent factors for IAB. With the lowest AIC and BIC values, model 2 was the best-fit model. LA strain associated with IAB in STEMI patients. The model including conduit strain was the best-fit one.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
Metadaten
Titel
Left atrial strain associated with interatrial block in patients with ST-segment elevation myocardial infarction
verfasst von
Lei Chen
Dongdong Zhang
Chuanyi Sang
Yixuan Wu
Yanfei Ren
Yuan Lu
Publikationsdatum
20.12.2023
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
The International Journal of Cardiovascular Imaging / Ausgabe 3/2024
Print ISSN: 1569-5794
Elektronische ISSN: 1875-8312
DOI
https://doi.org/10.1007/s10554-023-03011-9

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2024

The International Journal of Cardiovascular Imaging 3/2024 Zur Ausgabe

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

GLP-1-Agonisten können Fortschreiten diabetischer Retinopathie begünstigen

24.05.2024 Diabetische Retinopathie Nachrichten

Möglicherweise hängt es von der Art der Diabetesmedikamente ab, wie hoch das Risiko der Betroffenen ist, dass sich sehkraftgefährdende Komplikationen verschlimmern.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.